kawan2 followers tercayang

Monday, 22 February 2016

TTC Journey - part 2

Assalamualaikum...

Lama dah aku tak share pasal TTC nih kan..yup..dah 3 tahun lebih aku kawen tapi belum dikurniakan zuriat lagi..redha je la..nak buat macam mana kan..dah Allah SWT kata belum tiba masanya lagi..so bersabar la dengan ujian dariNya..apa yang berlaku ada la tu hikmah yang kita tak nampak..hanya Allah SWT jua yang maha mengetahui dan sebaik-baik perancang

Sebelum nih dah macam-macam produk aku guna..jamu Zulaikha, pati delima, buah zuriat, shaklee, jamu kencur dan macam-macam lagi la..sampai tak larat nak telan dah semua tu..huhu..

pastu asal aku up status atau share pasal takde anak..maka berduyun la komen dan pm untuk cadangkan ubat itu ini untuk dicuba..tq atas sikap prihatin facebooker..tapi maaf cakap..kadang-kadang aku rimas sangat..tu belum tambah ngan sorang dua sikap rakan sekerja yang asik dok tanya dan cadang itu ini untuk dapatkan anak..tapi..maaf sekali lagi..aku bukan sombong..cuma rimas dengan sikap depa..aku dah jumpa pakar..dah puas berurut sana sini..bukan tak usaha..cuma malas nak heboh je..so..sekarang ni memang aku tak up dah status or share anything pasal takde anak ni..kat skola pulak..aku akan elakkan untuk bersembang atau makan semeja dengan individu yang suka cerita itu ini..maaf andai terasa..tapi aku dah penat nak dengar itu dan ini..cadangan itu dan cadangan ini..

Sekarang ni aku tengah try TTC secara natural..tanpa bantuan ubat subur..tanpa bantuan jamu-jamu yang banyak ada kat pasaran sekarang nih..ye..mungkin ubat subur dan jamu-jamu serta ubat yang lain sesuai untuk anda yang berjaya hamil..tapi..aku juga ada decision aku sendiri..tolong fahami dan tolong hormati keputusan aku..

Dalam perjalanan TTC kali nih..alhamdulillah Dr.Salwa banyak tolong aku..dia la yang diagnosis problem aku..dia jugak la yang cadang regimen apa yang sesuai untuk aku ambik..ya..matlamatnya ialah hamil secara natural tanpa bantuan ubat-ubatan sintetik..

Seblom berjumpa Dr.Salwa..aku pernah jumpa pakar sakit puan..buat ujian pap smear dan blood test..seminggu lepas tu dapat result dan doktor bagi ubat subur dan ubat keputihan..tapi..masa dapat result pon tak banyak diterangkan pasal masalah yang aku hadapi dan cara nak merawat..just bagi ubat subur pastu ubat keputihan sebab masa tu aku mengalami masalah keputihan yang banyak..

Beberapa bulan lepas tu baru terjumpa Dr.Salwa..aku tunjuk result yang aku dapat masa p jumpa pakar..lepas tu baru aku tau pasal masalah kesihatan aku..dan Dr.Salwa memang banyak bantu aku untuk nak merawat dan mengatasi masalah keputihan..baru aku tau rupanya keputihan jugak akan menyebabkan kesukaran untuk mengandung..so Dr.Salwa cadangkan supaya aku wat step 1 dulu iaitu atasi masalah keputihan..dan alhamdulillah..dalam tempoh sebulan..masalah keputihan dapat diatasi :) incik suami pon senyum lebar..

Untuk mengatasi masalah keputihan...aku amalkan set feminine V therapy Dr.Herba..set ni ada feminine wash, serum ngan pantyliner..sedap dan selamat untuk dipakai sebab takde chemical..

Pastu..bila masalah keputihan dapat diatasi..baru la beralih ke step 2 pulak..lepas Dr.Salwa meneliti kes aku..dia cadangkan penggunaan krim progestrone dan supplement Angelica & Peony..krim progestrone ni untuk atasi masalah low progestrone..pastu supplement Angelica & Peony tu pulak untuk atasi masalah irreguler period..so untuk step 2 ni aku kena regularkan period aku dulu sebelum plan untuk hamil supaya dapat elakkan komplikasi yang berlaku kalau dah berjaya hamil nanti..

Kesimpulannya..untuk step 1 ni aku amik sebagai asas untuk persediaan hamil..makna kata kasi bersih dulu segala laluan yang ada supaya tak timbul masalah keguguran ke apa ke nanti..dan step 2 lebih kepada untuk memulihkan sistem endokrin dan reproduktif aku..kita kasi period lancar dulu dan cycle cantik tiap bulan pastu baru beralih ke step 3..

Tapi step 3 aku belum masuk lagi..skarang ni memang tengah gigih berusaha dengan step 2 dulu..nak masuk ke step 3 tu lambat lagi kot..tapi takpe la..biar la lambat sikit asalkan di akhirnya nanti aku dan bakal baby selamat :) lagi pon aku percaya dengan konsep setiap rezeki in shaa Allah kalau dah memang tertulis untuk kita mesti Allah SWT akan bagi jugak...cuma antara lambat dengan cepat je..yang penting ikhtiar, usaha dan berdoa pada Dia yang maha berkuasa :)

Pasal regimen yang Dr.Salwa suggestkan untuk aku ni pon aku percaya jugak..sebab dah ramai yang berjaya hamil secara natural tanpa bantuan ubat-ubat sintetik..yang ada masalah endo ke pcos pon ada je yang dah berjaya hamil dengan nasihat dan panduan dari Dr.Salwa..

Apa-apa pon..yang penting kita usaha..in shaa Allah setiap masalah ada jalan penyelesaiannya..jangan sedih sekiranya anda belum dikurniakan zuriat lagi..berusaha dan terus berusaha :) in shaa Allah..di penghujung jalan nanti pasti ada cahaya..pasti ada pelangi yang indah untuk kita TTCian semua...amin ya rabbal 'alamin :)

*sumber gambar dari google images











~ terima kasih sudi singgah blog cik ninie..cayang korang sume ~

0 comments:

Post a Comment